24 maart 2018


Column: ''Zo ver zijn we nu al heen. Dat we een harde kern die met pamfletten de coach wegpest, een veer in de kont moeten steken''

Ik heb me behoorlijk zitten opwinden, afgelopen weekend. En dan doel ik niet op wat er op de voetbalvelden gebeurde. Maar op een kleine minderheid malloten die we absoluut geen supporters mogen noemen.

Waar zijn we nu mee bezig als een directeur van FC Twente en zijn familie met hun staart tussen de benen onder politiebegeleiding het stadion uitgewerkt moeten worden? Daar heb ik geen goed woord voor over.

De club had publieksacties bedacht, waardoor liefst dertigduizend mensen naar het stadion waren gekomen. Ruim 99 procent steunde de club en liet soms ook zijn ongenoegen blijken. Prima, want met ludieke acties het clubbeleid tegen het licht houden, daar is natuurlijk niks mis mee. Rode pepers op het veld, best grappig. Fluitconcerten, oké. Spreekkoren tegen Jan van Halst? Leuk is anders, maar ze waren begrijpelijk. Eerlijk is eerlijk: zijn beslissingen zijn dit seizoen niet al te gelukkig en wie op tv iedereen de maat neemt, moet ook zelf kunnen incasseren. Kritiek mag best. Maar een directeur die moet worden ontzet voor het laatste fluitsignaal om een confrontatie te voorkomen, dat gaat natuurlijk helemaal nergens meer over.

Nu ben ik eens benieuwd of we van de gevolgen ooit nog iets gaan horen. Ik ben bang van niet, want vaak wordt dit soort incidenten na de eerste publieke verontwaardiging met de mantel der liefde bedekt. Volledig ten onrechte. Als je een algemeen directeur het stadion uit moet moffelen, is er kennelijk een concrete aanleiding. Dan is er een bedreigende situatie en dan weet je ook waar die vandaan komt. Maar ik vrees met grote vrezen dat de mensen die deze situatie hebben veroorzaakt, binnenkort gewoon weer in het stadion zitten. In Engeland zouden direct keiharde sancties volgen, maar hier zijn clubs vaak bang om in te grijpen, terwijl ze wel weten om wie het gaat.

Deze mensen kun je missen als kiespijn. Inleveren die seizoenkaart! Niemand is groter dan de club, zeggen supporters altijd. Ja, behalve een kleine kern kwaadwillenden. Die zijn wél groter dan de club. Zij mogen onder het mom het is ónze trots vrijwel ongestraft de sfeer verzieken en daarmee hun club benadelen. Hugo Borst noemde ze altijd eencelligen, dat lijkt mij nog een compliment.

Even verderop, in Rotterdam, zat Giovanni van Bronckhorst te vertellen dat hem via de sociale media de meest verschrikkelijke ziektes werden toegewenst. Van Bronckhorst heeft Feyenoord voor het eerst in bijna twintig jaar kampioen gemaakt. En die man gaan we dan lopen bedreigen! Willem van Hanegem sprak maandag in zijn AD-column over imbecielen en dat was mij uit het hart gegrepen. Ik ben oprecht verbolgen dat zoiets kan gebeuren, vooral omdat ik de indruk heb dat min of meer geaccepteerd is geraakt dat men er ongestraft mee wegkomt.

Om even een voorbeeldje te geven uit eigen werk: tijdens PSV-Kaiserslautern kwam ooit een idioot mijn zestienmetergebied binnenlopen. Hij kwam me vast helpen om meer tegengoals te voorkomen, dacht ik eerst nog, maar even later werd hij gevolgd door een heel peloton dat door het hek heen brak. Die beelden gingen de hele wereld over en PSV stond in een kwaad daglicht. Nou, die beste man kwam ik dus laatst in het Philips Stadion tegen in eetcafé De Verlenging. Dat kun je vergoelijken door te zeggen dat het in een andere tijd speelde of met clichés over tweede kansen en het leven beteren. Maar eigenlijk vind ik: mensen die het voor de club en de overgrote meerderheid van de fans verpesten, moeten een stadionverbod voor het leven krijgen. Ze zijn geen eigenaar van de club, maar te gast. Als deze mensen met de botte bijl tekeergaan, moeten ook clubs de botte bijl hanteren en ze voor altijd weigeren. Dan maak je pas echt een statement.

In plaats daarvan wordt na dit soort excessen vaak gezegd dat ze nog een punt hebben ook. Dat vind ik dus helemaal niet. Jan van Halst valt van alles te verwijten, maar hij doet toch ook gewoon zijn werk? De meest gelukkige periode van FC Twente is het niet, maar ik kan mij niet voorstellen dat hij niet naar eer en geweten handelt. Ik vrees dat er binnenkort een bericht uit Enschede komt waarin melding wordt gemaakt over een overleg met de zogenaamde supporters. Jongens, nooit meer doen. En daarna gaan we weer op naar het volgende incident. Ik word er een beetje mistroostig van.

Achteraf moeten we de supporters van Willem II met hun manifest nog bijna een compliment gaan geven. Ook dat vond ik belachelijk en bepaald niet chic. Hoe verzin je het om zo een trainer weg te krijgen?, dacht ik vorige week. Maar daar zat in elk geval nog iets van beschaving bij. Zo ver zijn we nu al heen. Dat we een harde kern die met pamfletten de coach wegpest, een veer in de kont moeten steken.

Ronald Waterreus


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link