13 november 2017


Column: ''Als Zweden wint, moet Zlatan Ibrahimovic mee naar WK''

AD-columnist Hugo Borst wordt niet meer warm of koud van het Nederlands elftal, maar ziet nog genoeg andere voetballanden waar hij wel graag naar kijkt.

Zit u dezer dagen ook aan de buis gekluisterd? Nee, hè?

Er keken donderdagavond meer mensen naar Chantal Blijft Slapen en Gordon Gaat Trouwen... Maar Met Wie? dan naar het oefenpotje Schotland - Nederland. Mensen willen worden vermaakt, een beetje lachen, nou daar heb je bij Chantal en Gordon wél kans op. Ik keek naar Oranje omdat het mijn werk is. Ik schoot wel een paar keer in de lach, gewoon omdat het spel zo potsierlijk was: deze Schotland - Nederland deed me denken aan een willekeurige vrouwenvoetbalstrijd uit 1972.

De WK-kwalificatieduels Zweden-Italië en Denemarken-Ierland waren ook helemaal niet goed. Maar het verbeten karakter en de gemenigheid vergoedde veel.

Zo’n eeuwige galbak als Ola Toivonen, al na tien seconden velde hij een Italiaan met zijn arm, diep van binnen - en ik haatte mezelf erom - had ik respect voor het bloeddorstige signaal dat hij afgaf: die eikel begrijpt het. Ik gruwel trouwens onmiddellijk bij het idee dat de Zweden de Italianen vanavond uitschakelen. Een WK zonder Italië is geen WK.

Ik was benieuwd wat de kijkcijfers van de beslissende WK-kwalificatiewedstrijd Ivoorkust - Marokko zouden worden, maar het duel van zaterdagavond bleek nergens te zien. Jammer, er zat een behoorlijk Nederlands tintje aan. Hakim Ziyech, Karim El Ahmadi, de broers Nordin en Sofyan Amrabat, of we nou willen of niet, met deze succesvolle jongens moeten we het komende zomer doen op tv. Sterker nog, we moeten die gasten dankbaar zijn dat ze onze verschraalde eredivisie straks op het allerhoogste niveau representeren. Dat geldt ook voor de aanwezigheid van de Belgen Dries Mertens, Toby Alderweireld en Jan Vertonghen in Rusland. Hun wortels liggen in Apeldoorn, Utrecht, Amsterdam en Waalwijk.

Bij ontstentenis van het Nederlands elftal juichen we komende zomer voor Marokko, België of Mexico (PSV’er Hirving Lozano maakte twee geweldige goals tegen de Belgen). Ook de Zweden hebben Nederlandse roots, maar een elftal met Ola Toivonen steunen, dat breng ik niet op. Mocht Zweden zich vanavond onverhoopt toch kwalificeren, dan start ik een petitie om de als international gestopte Zlatan Ibrahimovic verplicht mee te nemen. Gewoon, voor een vleugje voetbalvernuft.

Hugo Borst.


Lees ook het andere voetbalnieuws van vandaag terug op SigaarSnor!
- Gianluigi Buffon: ''We moeten ons niet neerleggen bij middelmaat''



Lees ook het andere voetbalnieuws van gisteren terug op SigaarSnor!
- Mimoun Mahi: ''Ik heb Lars Veldwijk nooit, maar ook nooit de dood toegewenst!''
- Kroatië plaatst zich ook voor het WK
- Zwitserland plaatst zich voor vierde keer op rij voor het WK


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link