30 juni 2018


Harry Mens: ''De linkse journalisten snappen mijn wereld niet''

Hij presenteert al twintig seizoenen Business Class, en is een vriend van het tv-programma Voetbal Inside. Maar de Harry Mens van tv is niet de echte Mens. 'Ik weet heus wel wat die linkse journalisten van mij vinden. Zij snappen mijn wereld niet.', aldus Harry Mens.

Opeens rollen er tranen over de wangen van Harry Mens (71). "Verdomme, je weet me wel te raken," zegt hij verontschuldigend. Dan: "Ach, het is af en toe ook best lekker om een potje te huilen." Anderhalf uur eerder, om stipt halftien 's ochtends, kwam Mens in een morsig jasje en een slonzige trui eronder het Hilton Hotel aan de Apollolaan binnen. In zijn hand een papieren boodschappentas vol paperassen en krantenknipsels. "Prima tas toch? Mensen denken dat ik de hele dag in een pak met een dikke stropdas rondloop, omdat ze mij zo van televisie kennen, maar dat is allemaal maar een act."

De echte Harry Mens is iemand anders dan de Harry Mens van televisie. Feestjes bezoekt hij nauwelijks meer, liefst ligt hij al voor half negen in bed. Mens houdt van vaste routines. Hij staat op rond half vijf, leest dan de NRC en Het Parool van de vorige dag in bed, kijkt het journaal terug en maakt een ontbijtje. Dan ploffen de ochtendkranten op de mat. Hij leest ze in vaste volgorde: eerste De Telegraaf, dan Het Financieele Dagblad, het AD voor het voetbalnieuws en de Volkskrant voor de analyses. Dan gaat hij in bad, scheert hij zich en om 8.00 uur gaat de tv aan, want dan opent de beurs. Om 08.08 uur is Mens helemaal bij en kan de dag beginnen.

Zondag is de laatste uitzending van Business Class van dit seizoen, het twintigste alweer. Had wat hem betreft niet gehoeven, zo'n zomerstop, het liefst werkt Mens gewoon door. "Ik kom uit een familie waar vakantie niet bestond. Mijn vader had een bollenkwekersbedrijf, die werkte 52 weken per jaar. Ik ga minimaal door tot mijn tachtigste. Tenzij ik ga dementeren, dan moeten mijn dochters me maar van de buis halen. Daar zullen een hoop van jouw collega's blij mee zijn, zijn ze eindelijk bevrijd van Mens."

Waarom denkt u dat?
"Ik weet heus wel wat ze van me vinden. Via de knipseldienst ontvang ik alles wat over mij wordt geschreven. Elk stukje in de krant, elke tweet. Daar lusten de honden geen brood van."


Waarom wordt u niet gepruimd?
"De gemiddelde journalist is niet rechts. Ik begeef me in een andere wereld, een wereld die al die Vara-columnisten niet snappen. Daarom moeten ze mij niet. Maar de kijkers houden van me. Ik geef weleens college op de Erasmus Universiteit. Dan zitten daar duizend studenten die van hun ouders hebben gehoord: gatver, komt die enge Mens lesgeven? Na afloop lopen ze allemaal met me weg. 'Doe de groeten aan jullie vader en moeder,' zeg ik dan."
"Ik kan me goed inleven in wat Trump ervaart. Ik ben ook een outsider. Een outsider met insiderservaring."

U voorspelde maanden voor de verkiezingen al dat Trump zou winnen.
"Omdat ik streetsmart ben. Vrienden van mij verkopen bloembollen op het platteland in de Verenigde Staten. Die vertelden mij: let op Trump, die gaat winnen."

Hoe vindt u dat hij het doet?
"Hij maakt een toneelstuk van de wereld. Ik heb ernstige vermoedens dat hij manisch-depressief is. Dat soort mensen gaat net zo lang door tot de psychiater ze opsluit. Al zou het me ook niet verbazen als hij wordt vermoord."

Mens heeft de politiek van binnenuit gezien en het beviel hem niet. Op zijn 23ste werd hij namens de KVP verkozen in de gemeenteraad van Lisse. Die stemmen waren een postuum eerbetoon aan zijn vader, die stierf toen Harry 17 was. Zijn vader was een lokale bekendheid: bij zijn overlijden had hij 23 bestuursfuncties en zat hij in de gemeenteraad.

Harry, de oudste uit een katholiek gezin met 7 kinderen, trad in de voetsporen van zijn vader maar merkte al snel dat hij te rechts was voor de KVP. Hij stapte over naar de VVD en zou later een mislukte poging doen om op de kieslijst voor de Tweede Kamer te komen. "Zet me maar op plek 59, dan red ik het wel met voorkeurstemmen," zei hij tegen Frits Bolkestein, maar die zag het niet zitten in Mens. "Bij de VVD werd je toen al geselecteerd op slaafsheid. Dat groepje om Bolkestein: Robin Linschoten, Annemarie Jorritsma, Frank de Grave en die vreselijke Clemens Cornielje, die echt niks meer kon dan de plantjes water geven en Bolkesteins tas dragen: allemaal hebben ze carrière gemaakt. Het partijkartel waar Baudet het over heeft, bestaat gewoon."

Mens was goed bevriend met Pim Fortuyn en is nu close met Thierry Baudet, maar met Geert Wilders heeft hij niks. "Dat is mij te extreem. Ik ben beslist niet asociaal en draag gerust mijn steentje bij. Ik betaal netjes mijn belasting, heb geen buitenlandse vennootschappen en waardeer het niet als rijke mensen Nederland ontvluchten."

Wat is de kracht van Business Class?
"Het programma bedruipt zichzelf. Mijn sponsors komen goed aan hun trekken, zij financieren het programma."

"Ik zorg dat de kijker geboeid blijft. Kijk, dit is mijn draaiboek voor zondag: Baudet komt langs, hij is de drager van de show. Veel mannen die de VVD te links vinden, houden van Baudet. Dus die blijven kijken. En Gerard Joling komt een liedje zingen. Ik hoorde vorige week dat zijn zomerhitje voor geen meter loopt, dus dan bel ik hem of hij langs wil komen. Veel vrouwelijke kijkers zijn dol op nichten, die hou ik er dan ook bij. De kunst is een goede mix te maken, zodat kijkers ook blijven hangen bij de betaalde items."

Uw gasten moeten betalen om geïnterviewd te worden.
"Dat is al twintig jaar de formule, daar is niets geheims aan. Ik weet dat het geen journalistieke hoogstand is en ik voel me ook geen journalist, en toch kijken elke zondagochtend een half miljoen mensen naar mijn programma."

Volgens de officiële cijfers maximaal 150.000.
"De meetmethode klopt niet. Mijn kijkers werken in de top van de financiële markt en horen bij de 1 procent rijkste Nederlanders. Denk je dat die mensen zo'n kastje in huis hebben waarmee kijk- en luistercijfers worden gemeten?"

U had de nodige dubieuze figuren aan tafel. De mannen van Easy Life, van Palm Invest, Willem Endstra.
"Ja, en Twan Huys had Willem Holleeder. Die jongens van Palm Invest stonden op de Miljonair Fair, adverteerden in Quote, stonden op billboards in de Arena. En toch keek iedereen naar mij toen ze niet bleken te deugen. Wat kan ik eraan doen dat die gasten ontsporen?"

U zei laatst dat RTL tientallen miljoenen euro's aan uw programma heeft verdiend. Aangezien jullie de opbrengsten delen, heeft u dus evenveel opgestreken.
"Ja, maar ik kom niet, zoals Matthijs van Nieuwkerk, op de fiets naar de studio om wat teksten voor te lezen van de autocue. Ik heb geen dure redactie, maar regel zelf de adverteerders en gasten, bereid de gesprekken voor, maak het draaiboek voor iedere uitzending."

Waarom doet u dat?
"Door dat programma heb ik een ontzettend gevarieerd leven. Ik ga straks lunchen met Baudet, daarna heb ik een afspraak met iemand over de beurs: dat geeft me een enorm reservoir aan knowhow. Dat vind ik leuk. En ik wil er natuurlijk ook wat aan verdienen."

Hebt u uw schaapjes nog niet op het droge?
"Je moet mijn rijkdom zeker niet overschatten. Ik geef graag geld uit, maar het is wel lekker als er iets meer binnenkomt dan dat eruit gaat."

Is uw programma uw voornaamste bron van inkomsten?
"Ik bouw ook heel mooie appartementen in Noordwijk, heb een makelaarskantoor en sinds twee jaar samen met mijn schoonzoon een crematorium, dat sinds de opening winst draait."

Waarom moet ik uw rijkdom niet overschatten?
"Ik heb vijf dochters, die nog niet allemaal met een rijke man gehuwd zijn."

En drie exen.
"Ik heb één ex, met de andere twee moeders van mijn dochters was ik niet getrouwd."

In 2002 kwam uit dat Mens jarenlang een dubbelleven had geleid: naast zijn gezin had hij nog twee dochters bij een andere vrouw. Drie jaar geleden bleek dat Mens nog een vijfde dochter had, bij weer een andere vrouw.

Sinds januari bent u weer vrijgezel.
"Er is wel weer wat in de maak."

Geen zesde kind mag ik hopen?
"Daar zou ik geen probleem mee hebben hoor, maar daar is het misschien nog wat te vroeg voor."

Dus uw nieuwe vriendin heeft nog wel de leeftijd dat..."
"Ze is 37. Hier is ze."

Ah, een foto, kijk aan.
"Kijk aan, kijk aan? Dat is toch gewoon een lekker wijf?"

U bent bijna twee keer zo oud. Ik voel me wat bezwaard om te vragen naar uw viriliteit, maar...
"Dat zal je meevallen. Ik ben kerngezond."

Hoe kijkt u terug op uw liefdesleven?
"Ik ken hele volksstammen die beter kunnen scheiden, maar vanwege het geld bij elkaar blijven. Als iedereen dezelfde financiële vrijheid had als ik werd er nog veel meer gescheiden."

Waarom bent u niet eerder bij uw vrouw weggegaan?
"Ik had twee kinderen van 7 en 8, die kon ik toch niet de vernieling in laten gaan? Dus ik stelde het uit, zodat zij in harmonie op konden groeien. Dat is gelukt, al mijn dochters zijn nu heel goed met elkaar."

"Vorige week trouwde Marlous, mijn tweede dochter, in Italië. Alles was zo perfect. Ik hield een speech, maar wat kun je zeggen als vader? Je bedankt de ouders van de bruidegom omdat ze zo'n mooie zoon hebben, mijn ex omdat ze onze kinderen aan de finish heeft gebracht, en de buren, die zo hebben geholpen toen ik wegging. Ik had een heel verhaal op papier gezet, daar heb ik geen zin van voorgelezen. Daar stond ik dan, je kon een speld horen vallen."

Hield u het droog?
"Nee. Je ziet in tien minuten een film van je eigen leven. Ik heb alles gedaan om mijn kinderen zo goed mogelijk op te laten groeien. De enige die ik echt pijn heb gedaan, is mijn ex-vrouw."

Ziet u dat als een nederlaag?
"Ja, natuurlijk. Verdomme nou zit ik weer te janken. Zeg, wil je dit wel een beetje aardig opschrijven? Ik ben heel eerlijk tegen je geweest."

Mens pakt zijn telefoon. Hij laat een videoclip op YouTube zien. Plotseling opent zijn gezicht, zijn betraande ogen beginnen te stralen.
"Kijk, dit is mijn dochter Nour. Zij wordt wereldberoemd. Ze heeft een contract bij Sony en gaat waarschijnlijk een nummer opnemen met Ronnie Flex. Ze heeft de stem van haar vader en de looks van haar moeder, gelukkig niet omgekeerd. Zij wordt een ster. Mooi he?"

Leermeester
"Jan van der Marel. Hij was autohandelaar en zat in het onroerend goed. Hij was heel rijk en heel zuinig. 'Je verdient het op de inkoop,' leerde hij mij. Als je te duur inkoopt, maakt je dat nooit meer goed."

De beste uit het vak
"Paul Witteman is een heel goede presentator. Hij is een chique doorbijter."

De slechtste uit het vak
"Ik krijg rillingen op mijn rug van Andries Knevel."

Het beste gekregen advies
"Wat u niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Dat zouden veel mensen in journalistiek Nederland ook moeten doen."

Het slechtste advies
"Ik heb een crematorium en zie veel oude mensen terugkijken op hun leven. Dan leer je dat het leven eigenlijk niks voorstelt. Kijk niet achterom, niet vooruit, maar geniet van elke dag."


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link