08 januari 2012


Reclame Code Commissie: Energie-reclame Johan Derksen niet beledigend

De reclames met Johan Derksen voor de Nederlandse Energie Maatschappij (zie hier en hier) kunnen gewoon uitgezonden blijven worden. Dat is het oordeel van de Reclame Code Commissie, die zich boog over een tweetal klachten. In de commercials zet Derksen niet-overstappers onder meer weg als 'sukkels' en 'slapers'. Beledigend, vond iemand.

De raadsman van NLEnergie verweerde zich door te stellen dat de spotjes een "humoristische inslag hebben", een "persiflage" zijn op het voetbalprogramma Voetbal International waar Derksen in optreedt, en dat Derksen over zichzelf zegt dat hij een sukkel is geweest, en dat derhalve de woorden 'slaper' en 'sukkel' niet beledigend zijn bedoeld.

De commissie ging daarin mee en oordeelde dat de 'beledigingen' inderdaad niet beledigend zijn. De commissie acht de commercial "niet van dien aard dat de grens van het toelaatbare is overschreden". Het gebruik van de term 'slaper' is in de energiemarkt een "kennelijk gebruikelijke aanduiding" voor mensen die niet switchen. Hierdoor is deze term, net als de door Derksen "aan die groep gegeven kwalificatie 'sukkel' niet beledigend", luidt het oordeel van de reclamewaakhond.

'Te veel gezag'
Een tweede klager viel over de inzet van Johan Derksen omdat hij als Bekende Nederlander teveel gezag zou hebben. Ook deze klachte achtte de commissie ongegrond. De inzet van BN'ers is niet per definitie verboden. Het spotje is duidelijk genoeg reclame, vindt de commissie. Bovendien kan door Derksens optredens in Voetbal International hij niet "geacht worden gezag of vertrouwen" over energiezaken te hebben opgebouwd bij het publiek. "Aan Johan Derksen kan niet een specifieke deskundigheid worden toegeschreven op het gebied van (kosten van) energie", aldus de commissie.

Succes
De Nederlandse Energie Maatschappij (NL Energie) heeft inmiddels laten weten dat de reclamecampagne met Derksen een groot succes is gebleken. "Sinds de start van de campagnes zijn de verkoopaantallen bij het bekende energiebedrijf verdubbeld", zo is te lezen in een persbericht. "Al meerdere tienduizenden klanten hebben de overstap gewaagd, vaak ook voor de eerste keer."

Het bedrijf is maar wat blij met alle aandacht die de commercial heeft gehad. "De hoeveelheid aandacht die het optreden van Johan Derksen in onze commercials kreeg, is onbetaalbaar", aldus directeur Harald Swinkels. "Iedere reclamemaker droomt van zoveel free publicity. Je hoort ons niet klagen. Een goede energiereclame moet in onze ogen polariseren: of je houdt ervan of je vindt 'm bloedirritant. Dat maakt door de aard van het product niet uit."

Loden Leeuw
Morgen (maandag 9 januari) is de uitreiking van de Loden Leeuw - een prijs voor de meest irritante reclame of BN'er in een reclame - en Johan Derksen lijkt grote kans te maken de prijs te winnen. Swinkels ziet er de humor wel van in. "Het moet raar lopen als wij niet maandag een Loden Leeuw op de schoorsteenmantel kunnen zetten. Dan zetten we die naast het exemplaar van Frans Bauer."


8 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is maar een reclame mensen. Een hele slechte, maar wat voor treurwilg ben je als je over een reclame gaat klagen bij een of andere nog tragischere commissie?

Anoniem zei

omg, mensen die een klacht hebben ingediend zijn echt triest.
dat soort mensen dienen ook een klacht in als de krant 5 minuten later is dan normaal...

dat soort mensen kun je beter het land uitzetten in plaats van mauro...

Anoniem zei

Die reclame is wél beledigend: voor de goede smaak.

Charlie zei

Ben het eens met bovenstaande reacties. Het is een vreselijke reclame, maar als je je echt beledigd voelt of hem z'n autoriteit vindt misbruiken, ben je nogal snel op je teentjes getrapt. Heb zelf alle kritiek op de reclame, maar deze is hoe dan ook slim bedacht, zoals ook duidelijk wordt in dit bericht.

Anoniem zei

Volgens de raadsman hebben de spotjes een "humoristische inslag", heb ik eerlijk gezegd niets van gemerkt. Ik heb nog nooit zo'n betreurenswaardige reclamespot gezien.

Maar goed om nou er bezwaar tegen te maken gaat mij ook weer te ver.

Anoniem zei

Het zou goed zijn als Derksen zich niet overal liet zien. Die man begint een beetje de grootste ijdeltuit van Nederland te worden. In bijna elk programma en nu zelfs in dit spotje duikt hij op. Kan wel eens zijn ondergang inluiden. Een overdosis Johan Derksen.

KevVDZ zei

Mensen die dat doen, Zijn net als mensen die anoniem klagen over buren enzo, Voegen totaal niks aan de sameleving

Richard zei

Mensen die door middel van reclame beïnvloed worden moet je het stemrecht afpakken.

Een reactie plaatsen

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link