18 juni 2010


Jack van Gelder ontstemd over Johan Derksen

Er is bij Jack van Gelder enige wrevel ontstaan naar aanleiding van uitspraken van Johan Derksen. Derksen uitte deze week in VI Oranje kritiek op het programma Studio Sportzomer van Van Gelder. "Ik noem dat een vorm van grachtengordeljournalistiek", aldus Van Gelder.

Johan Derksen noemde Studio Sportzomer bloedeloos. Verder zei hij (zie ook het YouTube-fragment onderaan dit bericht; fragment loopt tot 08:20): "Ik vind het belachelijk dat Jack van Gelder van onze belastingcenten vijf weken in Zuid-Afrika zit. Je kunt op tv niet eens zien dat hij er zit, want hij zit ergens in een hotel. Dat kan ook in Amsterdam zijn of weet ik veel waar. Dus het is allemaal weggegooid geld."

In De Telegraaf reageert Van Gelder: "Kennelijk is Derksen vergeten dat VI Oranje op RTL 7 slechts 300.000 kijkers trekt en wij gemiddeld 1,4 miljoen. Hoge bomen vangen nu eenmaal meer wind. Bij hen is het cafépraat in Scheveningen, bij ons is het journalistiek op de plek waar het allemaal gebeurt."

Vanmorgen in MogguhRick op Radio Veronica ging Van Gelder verder: "Blijkbaar heeft men in VI Oranje zo weinig te bespreken dat ze het maar over andere tv-programma's gaan hebben. Ik vind het altijd jammer dat mensen hun eigen zendtijd moeten vullen door andere programma's of mensen af te katten."

Van Gelder vindt het niet chique van Derksen. "Ik vind het een beetje zwak, ik vind dat goedkoop scoren. Ik begrijp niet dat je als journalisten onder elkaar, als collega's, elkaar moet gaan afvallen. Ik heb zoiets van: hou daar nou mee op. Wat is dat voor flauw gedoe?"

Inhoudelijk is de kritiek volgens Van Gelder ook niet terecht. "We zitten op het Nederlands Elftal, we brengen iedere dag het nieuws hier vandaan", aldus Van Gelder. "We laten gasten niet alleen invliegen, maar we hebben ook aanschuifgasten en die zitten hier in Zuid-Afrika. We hadden eergisteren Pim Verbeek, de bondscoach van Australië. Het lijkt me toch hartstikke moeilijk om die te vragen een avond naar het Kurhaus te komen."



12 opmerkingen:

Sly zei

Ik begrijp niet dat Sportzomer zoveel kijkers trekt. Denk dat het vooral ouderen zijn en mensen die principieel niet naar de commerciële zenders kijken. Wat een verschrikkelijk saaie 'ouwe-jongens-krentenbroodbedoening' is het toch altijd bij Sjeq aan tafel.

Anoniem zei

Wat hebben de kijkcijfers er in vredesnaam mee te maken Jack? Bovendien zeggen die helemaal niets over welk programma er beter is. Werkelijk iedereen die ik spreek vindt Sportzomer een saaie bedoening en VI Oranje een heerlijke show om naar te kijken. En inderdaad: VI Oranje is cafépraat. Dat is nou juist net wat er zo leuk aan is.

Johan heeft trouwens gewoon gelijk. Jij laat vijf weken lang van onze centen je kop nog bruiner kleuren, terwijl het inhoudelijk niets toevoegt dat het programma vanuit Zuid-Afrika wordt uitgezonden. Tot nu toe is het enige verschil dat we Pim Verbeek en de Nederlandse ambassadeur in Zuid-Afrika aan tafel hebben gehad. Hoezee! Er had prima volstaan kunnen worden met het sturen van enkele Studio Sport-verslaggevers naar Zuid-Afrika voor de reportages en om Sportzomer dan gewoon vanuit Hilversum te laten komen.

Dennis zei

jack van gelder vergeet wel dat de heren van vi de beste kijkcijfers hebben van rtl 7. en dat het niet het paradepaardje van rtl is, want dat is rtl 4. dus een beetje nadenken voordat meneer van gelder wat zegt.

Anoniem zei

Jack heeft absoluut ongelijk. Hij met zijn Amsterdamse vriendjes vullen 80% van de zendtijd met dom gelul waar geen geur en smaak aan zit. Derksen heeft gelijk, van onze belastingcenten zit meneer 5 weken in ZAF en roept genant 'we gaan lekker golfen' tegen vriendje Koeman. Wat een dikdoenerij! Dat Verbeek een keer aan tafel zit, jippie! Zitten we echt op te wachten. En de andere coaches dan? Die komen echt niet! Meer kijkers? Ja, logisch als de NOS het WK uitzend, blijven de mensen 'hangen'. Da's echt niet de verdienste van JvG! Jack geeft geld uit van de publieke omroep, hoeft er niets voor te doen. De mannen van VI steken hun nek uit, HULDE!

Anoniem zei

ik ben het eens met johan derksen.het is saai ouwe opa programma,s waar veel oudere kijkener na kijk.als ik naar studio voetbal zomer kijk val ik bekant in slaap

Da Phoenix zei

Ik kijk Sportzomer omdat het over voetbal gaat en niet omdat het een lol programma is over voetbal.
Daar krijg ik echt nieuws, dat mis ik bij VI oranje

Anoniem zei

Jack geeft geen antwoord op de belastingcenten waar Derksen het over heeft .En dan komt hij met Pim Verbeek ,of dat zo geweldig is .Hij noemt VI cafe praat ,nou wat is daar mis mee .Dat hoort toch ook bij voetbal .In de cafe's wordt voetbal het meest beleeft

Anoniem zei

@Da Phoenix, bij dat soort redeneringen zeg ik altijd: Zoek het nieuws maar op op internet.

Vioranje, is kwalitatief een veel beter programma als studio sportzomer. Die Jack is een homofiele versie van Mart Smeets, werkelijk alles draait om dat egoist, wat een gigantisch fadsige kwal is dat. BAH. En de gasten, Pim Verbeek heeft de hele avond niets gezegd. Als je Johan en Rene tegenover de standaard gasten van studio sportzomer zet, dan is het toch wel duidelijk. Dat die Jack dat durft te zeggen, vieze pad.

Anoniem zei

Natuurlijk is VI Oranje een niveauloos programma, maar dat hoort toch juist als het over voetbal gaat? Als het maar een beetje relativerend en spannend is. En dat Jacks programma meer kijkers trekt is logisch, aangezien het op Nederland 1, direct na de wedstrijd is, terwijl VI Oranje is weggestopt op RTL 7. En tot slot: ''Bij hen is het cafépraat in Scheveningen, bij ons is het journalistiek op de plek waar het allemaal gebeurt.'' Waar haalt hij de arrogantie vandaan, zeg?! Journalistiek? Een beetje slap gelul over voetbal? Dat is per definitie cafépraat, alsof Jack dat kan verheffen tot journalistiek...

Anoniem zei

waarom sportzomer zoveel kijkers trekt, isomdat het een seriues programma is, maar geef mij maar de vi dat is een luchtig voetbalprogram waar je je soms kostelijk kan vermaken niks mis mee
alleen jammer dat ze altijd het filmpje laten zien van blatter dat hoeft van mij niet, maar dat is denk ik nederlands we gaan atijd maar weer in de herhaling kijk maar naar het incident van van persi zand erover we moeten verder maar niets anders dan lof voor vi

ikke zei

Ik kan hier vanuit België RTL niet bekijken, wel Studio Slaapzomer, dit programma is gewoon beter.

Jack kan hier gewoon aanschuiven bij de sportjournalisten op de VRT, gewoon gezellig doen en iedereen te vriend houden, zzzzzzzzzzzzzzzzz

Blij dat ik deze site heb gevonden en Johan heerst, lol wat een figuur.

Anoniem zei

Johan Derksen Je bent een Wereldgozer,Wilfred, Rene en Johan Derksen Chappeau!!!!!!
Toppie

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link