20 mei 2010


Hans Kraay Jr. over petitie HansieHansie.nl (SBS Shownieuws/De Telegraaf)

In SBS Shownieuws (hier te bekijken) reageerde Hans Kraay Jr. vanavond op de petitie die voor hem op internet gestart is. Kraay Jr.: "Het is een actie voor Johan Derksen, Wilfred Genee, René van der Gijp én mij. Mensen vinden het blijkbaar leuk dat wij met z'n vieren nogal spannende televisie maken."

Eric Dekker, Hoofd Communicatie van SBS, reageerde ook in de uitzending: "Als hij volgend jaar weer aan wil schuiven, dan wordt het wel tijd dat er ook wat tegenover komt te staan vanuit RTL." SBS zou vaker presentatoren uitlenen aan RTL dan andersom, maar volgens persvoorlichter Jaap Paulsen van RTL zit daar geen actief beleid achter: "Het is aan RTL-presentatoren of ze te gast willen zijn bij SBS-programma's. Wij gaan ze niet dwingen."

Wachtkamer
Kraay Jr. wacht voorlopig de besprekingen tussen SBS en RTL af: "Wat SBS er voor terugwil, daar moet ik me niet mee bemoeien. Dat laat ik over aan de directie. Die zijn daar veel wijzer in dan ik. Ik zit keurig in de wachtkamer en ik wacht op m'n beurt."

In De Telegraaf, dat vanmorgen ook aandacht aan de zaak besteedde, zegt Kraay Jr. hoop te blijven houden op een goede afloop. "De kans dat ik terugkeer, is beslist niet nihil. Het is zo dat ik jaarlijks in goed overleg met mijn bazen van SBS en zonder tegenprestatie mocht aanschuiven bij RTL. Ook dit jaar zal ik weer zo'n verzoek bij ze neerleggen."

Kraay Jr. vervolgt: "Natuurlijk hebben de gebeurtenissen van de afgelopen weken ervoor gezorgd dat er een slag in het wiel is gekomen. Maar ik heb goede hoop dat de directie ergens deze zomer met RTL een kop koffie gaat drinken om te kijken of het mogelijk is mij weer aan hen 'uit te lenen' en onder welke voorwaarden."

"SBS heeft altijd gezegd dat ik het mocht omdat het voor de uitstraling van de zender en voor mijzelf goed is dat je in een dergelijk voetbalprogramma serieus wordt genomen als voetbalanalist. Daar ben ik ze erg dankbaar voor. En het heeft ook altijd spannende tv opgeleverd. Johan Derksen en ik vliegen elkaar iedere uitzending wel in de haren."

Afscheid
Een afscheid bij SBS is voor Hans Kraay Jr. in ieder geval geen optie. Hij werkt inmiddels dertien jaar voor de zender. Eric Dekker van SBS in Shownieuws: "Hij is een vaste waarde, heeft het heel erg naar zijn zin. Hij heeft een contract voor onbepaalde tijd, we hebben een heel groot vertrouwen en respect naar elkaar toe." Kraay Jr. vult aan: "We hebben nog nooit enige frictie gehad en dat moet vooral zo blijven. SBS en Hans Kraay Jr. horen bij elkaar en dat is prioriteit nummer één."

Billboard
De problemen tussen RTL en SBS begonnen zo'n anderhalve maand geleden, toen RTL grote billboards liet plaatsen bij de Amsterdam ArenA. "Jan Joost van Gangelen en ik versloegen het duel tussen Nederland en Amerika in de ArenA", zo vertelt Kraay Jr. in De Telegraaf. "Toen de directie van SBS, die ook naar die wedstrijd ging, richting stadion op een billboard van zeven bij zeven o.a. mij zag aangekondigd onder de noemer: 'De toppers van RTL' schoot dat in het verkeerde keelgat. Volkomen logisch. Want zij zijn mijn werkgever. Ik sta voor de volle honderd procent achter ze."

Geen oorlog
Sprake van oorlog tussen de twee zenders is er volgens Kraay Jr. echter niet. "Natuurlijk is er wat onmin, maar RTL heeft haar excuus inmiddels aangeboden voor het misverstand. De waarheid over mijn afwezigheid bij Voetbal International is dat de voetbalcompetitie twee weken geleden afliep. Dat vond SBS een goed moment om mij te laten focussen op de dingen die ik voor hen ga doen: de verslaggeving rondom de voetbalinterlands én de voorbereiding op mijn eigen WK-programma De Oranjebank."

Eerder reageerde Kraay Jr. op Radio 538 ook al op de petitie. Hij liet daar weten er "trots" op te zijn.

De petitie op HansieHansie.nl loopt door alle media-aandacht nog altijd storm. Inmiddels is deze al ruim 43.000 keer getekend.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link