15 augustus 2017


Column: ''De kritiek op het vrouwenvoetbal was volkomen terecht''

Het is anderhalve week geleden dat de 'Oranje Leeuwinnen' Europees Kampioen werden. Nu de hype rondom de dames is afgenomen, wil ik eens ingaan op alle kritiek rondom het vrouwenvoetbal en kom ik tot de conclusie: ''de kritiek was volkomen terecht.''

Ik heb een aantal wedstrijden gezien op het EK Vrouwenvoetbal en ben het volledig eens met de mensen die kritiek hadden over het niveau. Het was gewoon niet goed. Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat er geen enkele vrouw op het EK was, die geen aardig balletje kon trappen. Ik was erg onder de indruk van de kwaliteiten van speelsters zoals Lieke Martens en Jackie Groenen. Maar waarom mag je dan ook niet kritisch zijn en de mindere punten benoemen? Bijvoorbeeld dat het keepersvak bij het vrouwenvoetbal echt nog een behoorlijke inhaalslag moet maken.

Maar wat mij opviel, was dat de mensen die kritisch waren over het niveau van het EK Vrouwenvoetbal een lading bagger over zich heen kregen. Niet zoals we wel vaker zien op Social Media, maar ook gewoon op de publieke omroep. Nico Dijkshoorn had op Twitter gezegd dat hij niet onder de indruk was van het niveau van de Oranje Leeuwinnen. Uiteraard waren een heleboel mensen het met hem eens, maar een clubje mensen waren woedend op Dijkshoorn. Hoe durfde hij kritiek te uiten op de Oranje Leeuwinnen? Ik vroeg aan Dijkshoorn wat hij eigenlijk ervan vond dat een aantal mensen zo fel reageerde op zijn kritiek. ''Ach, dat zijn slechts twintig boze analfabeten. Ik trek me daar niet zoveel van aan'', relativeerde Dijkshoorn.

Maar ook andere mensen die kritiek hadden op het niveau van het EK Vrouwenvoetbal kregen ervan langs. Aad de Mos was een 'seniele opa', Kenneth Perez een seksist en Willem van Hanegem was al aan het dementeren, en ga zo maar door. Maar de de persoon die het meest ervan langs kreeg was oud doelman Ronald Waterreus.

Waterreus schreef zijn maandelijkse column in de Voetbal International, en ging behoorlijk los over het EK Vrouwenvoetbal. Waterreus vond dat Vrouwenvoetbal 'nog' geen topsport genoemd mag worden, de publieke omroep het EK Vrouwenvoetbal ''een beetje door iedereen zijn strot aan het drukken is'' en dat wanneer je zegt dat een voetbalster een beetje overgewicht heeft je gelijk bestempeld wordt als seksist. En daar was het groepje fanatieke vrouwenvoetballiefhebbers weer, die de meest onzinnige dingen schreven op Social Media. Een dag na de column van Waterreus verloor PSV van NK Osijek in de Europa League. Gelijk kreeg Waterreus de vraag of hij wel genoten heeft van het zwakke PSV, en dat de Oranje Leeuwinnen niet onder doen voor PSV. Lachwekkend, en Waterreus reageerde er niet op.

Maar ook op de publieke omroep werd de column van Waterreus besproken. In het tv-programma Jinek gingen de gasten Carolien Borgers, Sander de Kramer en John van Zweden in op de column van Waterreus. John van Zweden riep: ''Ik heb Waterreus hoog zitten hoor, maar nu schreef hij echt een lulverhaal'', Carolien Borgers riep: ''Nu de Oranje Leeuwinnen het zo goed doen, moet je de kritiek gewoon voor je houden'' en tot slot riep ene Sander de Kramer dat ''het Nederlandse volk Waterreus door hun strot krijgt geduwd krijgt''.

Misschien zien mensen mij nu opeens als 'advocaat van de duivel', maar ik ben het eens met de kritiek van Ronald Waterreus en zal proberen uit te leggen waarom. Eerst nog even terug naar het drietal bij Jinek. John van Zweden riep dat Waterreus een lulverhaal had geschreven in zijn column. En dat zegt de man die nog een week geleden op Twitter riep dat Wesley Sneijder voor drie seizoenen zou tekenen bij FC Utrecht, en een paar dagen later genoot dat iedereen in zijn 'lulverhaal' was gestonken. Voor de rest vind ik John van Zweden overigens een toffe peer! En dan mevrouw Borgers en meneer de Kramer. Hun opmerkingen zijn niet eens de moeite waard om er verder op in te gaan.

Maar terug naar de column van Waterreus. Hij schreef ten eerste dat Vrouwenvoetbal nog geen topsport is. De boze menigte vergeet hierbij gewoon even het woordje 'nog' mee te lezen. Waterreus heeft gewoon gelijk dat Vrouwenvoetbal nog geen topsport is. Natuurlijk, veel speelsters die in de Europese topcompetities spelen bedrijven topsport. Maar er waren ook een aantal speelsters op dat EK, die op amateurbasis bij hun clubs speelden en ook niet echt een afgetraind lichaam hadden. En kijk eens naar de Eredivisie voor vrouwen. Acht clubs maar, een beetje een sneu gezicht. Maar, wat Waterreus eergisteren ook zei in het tv-programma Rondo is dat we benieuwd zijn hoe het Vrouwenvoetbal zich verder gaat ontwikkelen en of er ook in Nederland een topsportklimaat gaat komen in het vrouwenvoetbal.

Ook schreef Waterreus dat ''het EK vrouwenvoetbal een beetje door je strot wordt geduwd''. Wat mij betreft heeft Waterreus hier ook een punt. De publieke omroepen, maar ook het RTL Boulevard bleven je maar overspoelen met het EK Vrouwenvoetbal en hoe geweldig het wel niet was. Maar de publieke omroep durfde het bijna niet aan om andere EK duels uit te zenden dan die van de Oranje Leeuwinnen. Eurosport deed dat gelukkig wel, en daar zag je een heel ander beeld van het EK Vrouwenvoetbal. Echt heel matig niveau, bijna lege stadions die door middel van grote doeken werden afgeschermd voor de TV kijkers en keepsters die echt niet konden keepen.

Bij RTL Boulevard was het ook dagelijks raak. Daar kwam Barbara Barend, de voorzitster van de 'Shanice van de Sanden Fanclub' iedere keer vertellen hoe fantastisch het allemaal niet was, en hoe een geweldige speelster Shanice van de Sanden wel niet is. Je zou bijna gaan denken dat Barbara Barend meer gevoelens heeft voor Shanice van de Sanden dan ze misschien wel wilt toegeven. Overigens, wat een raar gedrag vertoonde die Van de Sanden zeg. Bij elke wissel even aan het publiek vragen hoe goed ze wel niet was. En bij de huldiging een gedrag vertonen dat mevrouw Van de Sanden het eigenlijk in haar eentje had bereikt. Ik sla een beetje door, maar goed. Waterreus had hier wat mij betreft ook gelijk.

Kenneth Perez verwoorde het uitstekend in het tv-programma 'natafelen met Kees'. Daarin zei Perez dat wanneer je het EK Vrouwenvoetbal niet geweldig vindt, je gelijk wordt neergezet als een soort van seksist. En zo is het maar net!

Ik sluit me volledig aan bij deze wijze woorden van René van der Gijp afgelopen vrijdag in Voetbal Inside. Daarin zei Van der Gijp: ''Laten we alsjeblieft stoppen met het vrouwenvoetbal te vergelijken met het mannenvoetbal. Vrouwenvoetbal komt niet eens qua niveau in de buurt. En als we direct stoppen met vergelijken en ook gelijk accepteren dat het niet van een heel denderend niveau is, dan is het gewoon heel leuk om naar te kijken''.

Ook ik heb er af en toe van langs gekregen op Social Media, toen ik kritiek had op het niveau van het vrouwenvoetbal. Gelukkig bleef het bij mij beperkt tot 'Zure man' en 'Vrouwenhater'. En nogmaals, ik ben heel blij voor de Oranje Leeuwinnen dat ze Europees kampioen zijn geworden, ze waren verreweg de beste ploeg op het EK, de huldiging hadden ze dubbel en dwars verdiend en wat mij betreft krijgen ze ook nog een lintje.

Maar wat ik het meeste hoop voor het Nederlandse vrouwenvoetbal, is dat al die mensen die bij de wedstrijden waren, alle mensen die bij de huldiging waren en alle mensen die hardop riepen dat het een uitstekend niveau was vanaf 1 september ook eens een wedstrijd van de Eredivisie voor vrouwen gaan bezoeken. Laat die vrouwen, die veelal niet in het Nederlandse dameselftal zitten ook een graantje meepikken van dit succes. Maar ik vrees voor het ergste. Bij de Open Dag van Ajax namen Anouk Hoogendijk en Daphne Koster afscheid door middel van een afscheidsduel. Triest was wel, dat de Amsterdam Arena zo goed als leeg was. Ook tijdens een oefenduel tussen de vrouwen van PSV en SV Someren zaten de tribunes zo goed als leeg. En dan vraag je jezelf af: ''waar zijn nu opeens al die fans gebleven''

Oliver.



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik woon in IJsselstein, en daar werd die Shanice van de Sanden gehuldigd. Wederom dat vreselijke gedrag.

Waterreus probeerde bij Rondo inderdaad uit te leggen wat hij met zijn column bedoelde, alleen zat die vreselijke Youri Mulder er steeds doorheen te schreeuwen.

Anoniem zei

Quote van de dag :-)

''Je zou bijna gaan denken dat Barbara Barend meer gevoelens heeft voor Shanice van de Sanden dan ze misschien wel wilt toegeven.''

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link