20 januari 2015


Tijdschrift Voetbal International stopt samenwerking met Derksen en Genee

De redactie van het blad VI verbreekt elke vorm van samenwerking met het RTL7-programma Voetbal International. Dat schrijft hoofdredacteur Tom van Hulsen in zijn column voor het nieuwe nummer dat vanaf morgen in de winkels ligt. VI is alle kritiek op het weekblad door het illustere trio Wilfred Genee, René van der Gijp en vooral Johan Derksen spuugzat.

Wat de precieze gevolgen zijn voor de toekomst van het populaire tv-programma dat in 2011 de felbegeerde Gouden Televizier Ring won, is nog niet bekend. Over eventuele aanpassing van de naam van het programma wordt binnenkort besproken. In de eerste uitzending na de winterstop, afgelopen maandagavond, viel al op dat geen van de vaste VI-verslaggevers (Thijs Slegers, Martijn Krabbendam en Simon Zwartkruis) opdook.

''Ik vind dit een tikkeltje hypocriet en flauw,'' reageert Johan Derksen op de column van Van Hulsen. ''Het was RTL dat allang had besloten die samenwerking te verbreken. Tom van Hulsen weet dat, maar hij hoopt zo nog even snel de eer aan zichzelf te houden. Hij is blijkbaar ineens de ethicus van de Nederlandse sportjournalistiek.'' RTL zou volgens Johan Derksen bezig zijn met het opzetten van een eigen voetbalplatform met een website en diverse apps. ''En dan gaat het programma weer Voetbal Insite heten, net als voorheen.'' En of de kijker wat gaat merken van de breuk in de huidige vorm van het programma? ''Niets. De verslaggevers keren alleen niet terug. Het klinkt onsympathiek, maar die kunnen we best missen.''

Het blad is nu niet langer de bron van al het aan tafel besproken voetbalnieuws. VI valt onder Weekbladpers, dat het contract met RTL heeft. De directie van de uitgeverij kan in potentie de titel van het tv-programma handhaven. Presentator Wilfred Genee wil alleen kwijt dat hij het besluit van het blad VI 'opmerkelijk' vindt. Volgens de RTL-presentator was namelijk gisteravond de kogel nog niet door de kerk.

In zijn column schrijft Tom van Hulsen, die eind 2013 samen met Thijs van Veghel de positie van de vertrokken Derksen overnam, dat de redactie in de begindagen nog trots was op de televisie spin-off. ''De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er inmiddels het nodige is veranderd. Vooral als het gaat om de toon van het programma. RTL7 trekt...nog steeds honderdduizenden kijkers en de tv-bazen zien logischerwijs dan ook geen reden iets aan de formule te veranderen. Als VI-redactie hebben wij echter steeds vaker de behoefte ons te distantiëren van uitlatingen die in het programma worden gedaan.''

Ongepaste kritiek
Van Hulsen vervolgt: ''Niet alleen als er ongepaste kritiek wordt geleverd op ons eigen weekblad, maar ook als het gaat om opmerkingen aan het adres van onder anderen voetballers, trainers, scheidsrechters en bestuurders. Jarenlang konden die als satirisch worden bestempeld, maar dat is lang niet in alle gevallen nog vol te houden.''

''De conclusie is dat de koers die wij als weekblad en website willen varen inmiddels ver afligt van die van het tv-programma, waarop wij als redactie bovendien geen enkele invloed hebben. Het tv-programma blijft zonder twijfel een kijkcijferhit en het staat RTL vrij om de formule te handhaven, maar omdat wij ons hier niet langer mee willen associëren hebben we afgesproken als VI-redactie voortaan geen redactionele bijdragen meer te leveren.''

De definitieve breuk komt niet uit de lucht vallen. Er wordt al maandenlang met modder gegooid. Tijdens een interview afgelopen november in De Balie in Amsterdam waar Derksen werd ondervraagd door Arnon Grunberg, reageerde 'de snor' op de vraag of hij weer zijn wekelijkse column in VI zou willen oppakken. ''Ik wil er niet bij betrokken zijn als de titel naar de klote gaat,'' klonk het toen. En enkele weken later in een uitzending van het voetbalprogramma bij RTL: ''Ik wil niets meer met die mensen te maken hebben. Ze bakken er helemaal niets van. Ze hebben last van misplaatste arrogantie en hebben totaal geen visie. Het blad glijdt af.''

Afgelopen zomer al trok de redactie van het weekblad aan de bel. De verslaggevers vonden de tv-uitzendingen te plat worden en vroegen zich af of het nog wel een ideale combinatie is met het tijdschrift dat autoriteit wil uitstralen. Een gesprek met RTL haalde toen voorlopig de kou uit de lucht. Het programma zou weer meer over voetbal gaan. Diezelfde zomer (toen het vanwege het WK even VI Oranje heette) was het ook weer eens raak tussen de drie heren onderling. Derksen en Van der Gijp konden elkaar even niet luchten of zien.

Bekijk hieronder het fragment waarin Johan Derksen felle kritiek uit op het blad Voetbal International



12 opmerkingen:

Anoniem zei

Dit slaat in als een BOM!

Anoniem zei

Vroeger las ik graag Voetbal International, nu blijft er niet veel meer over dat de moeite is om te lezen. Een interview met de familie van één of andere obscure voetballer uit FC Utrecht. Een stripverhaal uit de jaren 1820. En ondertussen schrappen ze elke spraakmakende column.

Informatie haal je anno 2015 van het internet, niet uit een wekelijks magazine. Een weekblad moet zijn publiek iets kunnen bieden wat het ergens anders niet kan vinden, anders wordt het overbodig. En dat is precies wat VI geworden is: totaal overbodig.

Anoniem zei

Dat betekent dus niet meer de thijs slegers show? En ze zullen het nu geen andere naam kunnen geven. VI is het merk, Dat is hetzelfde als Sony ineens een andere naam neemt. Dat werkt dus nooit.

Anoniem zei

Naam van het programma zal wel veranderen nu denk ik?

Anoniem zei

Jammer dat de clubwatchers niet meer komen. Dat was echt een aanvulling. En het nieuws doet Johan ook al niet meer.

Niettemin, het waren de kersen op de taart. De taart zal nog overblijven. Maar de uitbarsting van Johan kost ons dus wel oa Thijs Slegers...

Niet slim van Johan.

Anoniem zei

Johan Derksen was een paar jaar geleden trots dat hij VI op de toekomst had voorbereid, omdat als het blad terugloopt er andere inkomsten voor al het personeel zouden zijn. TV, Radio, Apps. Het zou hem sieren zich daar nu sterk voor te maken in plaats van RTL zelf iets nieuws te laten bedenken.
Ben benieuwd of deze kritiek dit keer wel door meneertje Sigaarsnor wordt geplaats of dat hij net als Derksen zeer slecht tegen kritiek kan.

Anoniem zei

Voetbal International heette vroeger Voetbal Insite. De naam verandert dus niks. En het tv-programma kan nog altijd zelf journalisten inschakelen als ze informatie over een bepaalde club willen. Wat Slegers weet over PSV weet de gemiddelde PSV-supporter ook. Kan me niet herinneren dat Thijsje ooit een opvallende primeur heeft gebracht.

Anoniem zei

ben benieuwd of we dan straks om de 5 minuten in de uitzending een reclame krijgen van mora, energiemaatschappij, gillette, gamma, toto, fox etc

Rob Amsterdam zei

Gaat gewoon voetbal insite heten en verder zal er weinig aan veranderen lijkt mij zo,

@Anoniem 20-01-15 21:05
Er was en blijft reclame want het is een commercieel programma. Wat een raar postje zeg.

Anoniem zei

Ik was abbonnee op VI of kocht m los. Eerlijk gezegd vind ik de inhoud steeds minder worden. Ik vindt het jammer van het blad, maar ik las vooral de colums van Johan, Dijkshoorn en wat verdwaalde artikelen over amateurvoetbal. Het blad vaarde wel bij het programma. Het blad heeft het programma echt nodig.

David zei

Dus VI eruit en de Telegraaf erin, met op de achtergrond hun link met FOX. Of dacht je dat Valentijn Driessen en alle beelden voor de lol beschikbaar waren gesteld de afgelopen maanden?
Bij de NOS zijn ze net berispt om de contacten met commerciële concurrent (lees: de FOX wedstrijden en medewerkers bij Studio Voetbal), bij RTL is het een win-win situatie.

Anoniem zei

Derksen is in het echt Bahsin uit Hoensbroek. En Gijp is in het echt Moutti oftewel Sammy. Beide zijn geen toevoeging voor het programma omdat ze een carrière hebben gehad in de zaal bij MFC.

Een reactie plaatsen

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link