29 augustus 2017


Column: ''Donderdagavond hopen we met zijn allen op een heel klein wondertje''

Heel Nederland hoopt donderdagavond een dat ene piepkleine stuntje. Dat stuntje dat ervoor zorgt dat het Nederlands elftal donderdagavond als winnaar van het veld stapt na het duel tegen Frankrijk. Maar eigenlijk verwacht bijna niemand dat Oranje wint in en tegen Frankrijk.

Als je een willekeurig iemand op straat aanspreekt en vraagt of Nederland donderdagavond gaat winnen van Frankrijk lachen de meeste mensen mij uit. De meest mensen denken dat deze missie onmogelijk is voor Oranje, zeker na de teleurstellende optredens van PSV en Ajax in de voorronde van de Europa League.

Assistent bondscoach Ruud Gullit heeft tijdens een etentje met René van der Gijp gezegd dat hij gelooft in een 'verrassinkje' van Oranje in Frankrijk. Op basis waarvan baseert Gullit dit. Meent hij dit serieus?, wilt hij Van der Gijp aan het lachen maken? of wil hij dat ene kleine beetje hoop dat hij heeft levend houden.

Als je naar de beide selecties kijkt, heeft Frankrijk op bijna iedere positie een betere speler. Dan moeten we hopen op Nederlandse spelers in topvorm, maar ook die zijn er nauwelijks. Onze doelmannen (Cillessen en Stekelenburg) spelen bijna nooit en Jeroen Zoet is meer met een transfer bezig dan met goed presteren bij PSV.

Misschien hebben we wel de minste zorgen om onze verdediging. Want ik ga ervan uit dat Hoedt en De Vrij als centraal duo zullen starten. Beide verdedigers weten hun mannetje wel te staan. Blind, die met Manchester United uitstekend aan de Premier League is begonnen start als linksback en Teté, de kersverse aanwinst van Lyon zal waarschijnlijk als rechtsback starten. Maar ik hoop echt niet dat iemand uit dit viertal geblesseerd moet afhaken, want de alternatieven zijn De Ligt en Rekik. Ik denk zelfs niet dat enig speler uit de Franse selectie deze twee spelers kent.

Op het middenveld zit Wijnaldum prima in zijn vel bij Liverpool. is Strootman een grote meneer bij AS Roma en voetbalt Klaassen aardig mee bij Everton. Ook heeft Oranje middenvelders als Van de Beek, Van Ginkel en Vilhena bij de selectie zitten, maar ik denk dat alle drie de spelers nog te licht zijn voor het absolute topniveau wat nodig in om Frankrijk te kunnen verslaan. En als ik een advies mag geven aan Dick Advocaat: ''Sneijder niet opstellen, zelfs niet laten invallen.'' Ik vind het heel nobel hoor, dat Sneijder af en toe nog mocht meedoen om aan de status 'recordinternational' te kunnen komen. Maar als je hem nu ziet lopen bij OGC Nice, is het geen schim meer van de grote Wesley Sneijder. Sneijder had beter voor FC Utrecht kunnen kiezen. Lekker afbouwen in Nederland, want daar zou het nauwelijks opvallen dat Sneijder een 'oude man' begint te worden. Maar Sneijder koos voor het geld, en speelt nu dus voor OGC Nice. Ik heb Sneijder drie wedstrijden nu in actie gezien voor OGC Nice, het is bedroevend om te zien.

Arjen Robben moet het in de aanval gaan doen voor Oranje, maar ook hij is net terug van en blessure en heeft nauwelijks wedstrijdritme. Vincent Janssen moet bij Tottenham blij zijn als hij heel af en toe mag invallen en Bas Dost is een uitstekende spits, alleen niet bij het Nederlands elftal. Zou Robin van Persie anders de grote held van het Nederlands elftal gaan worden? Wat een comeback zou dat zijn zeg. Ik gun het Robin van Persie ook van harte. Dat hij de winnende mag maken in en tegen Frankrijk, en de grote held van Oranje wordt. Na die hele lange periode dat hij compleet werd genegeerd door Danny Blind.

Ik, en met mij heel veel Nederlanders hopen inderdaad op dat piepkleine wondertje. Dat kleine wondertje dat ervoor moet zorgen dat Nederland donderdag wint van Frankrijk. Anders wordt het wel een hele trieste bedoeling zeg. Een club actief in de Champions League, een club actief in de Europa League en een WK Voetbal zonder het Nederlands elftal.

Ik hoop dat ik volgende week in mijn nieuwe column een lofzang kan schrijven aan het adres van Dick Advocaat. Want dat zou dan betekenen dat 'De Kleine Generaal' heeft gestunt in Frankrijk, en daar hopen we natuurlijk allemaal op.

Oliver.


1 opmerking:

Anoniem zei

We moeten bloed offers maken misschien dat dat helpt heer Olivier. Laten we beginnen met jongeheer Tom Poes als u begrijpt wat ik bedoel..

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link