RTL Nederland heeft aangegeven "zeer tevreden" te zijn over de uitzendingen en kijkcijfers en wil dan ook een nieuw contract sluiten voor de komende twee jaar. De makers zijn echter ook in bespreking met een andere zendgemachtigde. Het is niet bekend welke partij dat is, maar Veronica lijkt het meest voor de hand te liggen. Deze week zouden er nieuwe gesprekken worden gevoerd.
Geschiedenis
Opmerkelijk is overigens dat RTL in 2008 eigenlijk van het programma (toen nog Voetbal Insite) afwilde. De zender verloor de rechten van de Eredivisie-samenvattingen en sport was niet langer een prioriteit. Ook speelde mee dat het programma, in de ogen van de directie, te duur was. Wilfred Genee destijds: "Vanuit Luxemburg, waar het hoofdkantoor van de RTL-groep huist, is te kennen gegeven dat het goedkoper moet."
Uiteindelijk kwam er na veel moeite toch een vervolg. Naar verluidt kochten de makers hun zendtijd zelf in bij RTL. Het blad Voetbal International werd sponsor (en daarom ook naamgever), er werd uitgezonden vanuit de studio van RTL Boulevard en er was geen publiek meer aanwezig. Dit alles om de kosten te drukken.
Dit seizoen komt de show weer vanuit een grotere studio en is ook het publiek teruggekeerd. Dat kan onder meer doordat er steeds meer sponsors aan het programma verbonden zijn (o.a. Jupiler, Gillette, Toto en Gamma). Er wordt nu twee keer per week een anderhalf uur durende show gemaakt en tijdens het WK van komende zomer is er zelfs een maand lang iedere dag twee uur uitzending onder de naam 'Villa Oranje'.
Kritiek Johan Derksen
Voetbal International is momenteel één van de best bekeken programma's op RTL7 en veranderde onlangs op maandag zelfs van aanvangstijdstip om zo die hele avond van RTL7 te gaan trekken. In een column liet Derksen toen merken niet blij te zijn met deze wijziging: "Na de winterstop heeft RTL7 het programma Voetbal International om half negen – was voorheen half tien – geprogrammeerd. Niet omdat het goed is voor u als kijker of aantrekkelijk voor de makers. Het is commerciële televisie, de heren in Hilversum denken dat het goed is voor de zender, terwijl de kijkcijfers waarschijnlijk dalen."
Ook klaagde hij over het feit dat er veel sponsors nodig zijn om het programma overeind te houden: "We moeten als programmamakers zelf de productiekosten financieren, want RTL investeert niet. Als je die kosten níét voor je rekening neemt, herhalen ze gewoon The A-team of Knightrider nog een keer. Om zo'n seizoen te financieren ga je op zoek naar subsponsors, zoals Toto, Gillette, Gamma en Jupiler."
De salariëring voor het komen opdraven in het programma houdt volgens Derksen ook niet over: "Ook voor het geld hoeven we er niet te gaan zitten, al hebben we een goede reden het toch te doen. Ik zit er om ons merk twee keer per week anderhalf uur in beeld te krijgen, René van der Gijp promoot zijn handel in motivatiespeeches, Wilfred Genee streeft een tv-carrière na en moet in beeld blijven (...)."
Deze zaken zullen door de heren dus ongetwijfeld meegenomen worden in de verdere onderhandelingen met de verschillende zendgemachtigden. Het is afwachten waar we volgend jaar het programma kunnen gaan zien, maar het lijkt in ieder geval zeker dát we de show kunnen blijven bewonderen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link