24 juni 2010


Johan Derksen haalt opnieuw uit naar Jack van Gelder

De vete tussen Studio Sportzomer en VI Oranje, en dan voornamelijk tussen Jack van Gelder en Johan Derksen, duurt voort. In de Volkskrant van vandaag noemt Johan Derksen Jack van Gelder "een vriendelijke oom die bij iedereen in z'n reet kruipt en dat dan journalistiek noemt".

Vorige week uitte Johan Derksen in VI Oranje kritiek op Studio Sportzomer van de NOS. Hij vond het onnodig dat het programma vanuit Zuid-Afrika komt. "Ik vind het belachelijk dat Jack van Gelder van onze belastingcenten vijf weken in Zuid-Afrika zit", zo zei Derksen. "Je kunt op tv niet eens zien dat hij er zit, want hij zit ergens in een hotel. Dat kan ook in Amsterdam zijn of weet ik veel waar. Dus het is allemaal weggegooid geld."

Jack van Gelder reageerde nogal ontstemd op die opmerking. "Ik noem dat een vorm van grachtengordeljournalistiek", zo zei Van Gelder. "Ik vind het een beetje zwak, ik vind dat goedkoop scoren. Ik begrijp niet dat je als journalisten onder elkaar, als collega's, elkaar moet gaan afvallen."

Volgens hem had Derksen ook geen recht van spreken, omdat Studio Sportzomer veel hogere kijkcijfers behaalt. "Bij hen is het cafépraat in Scheveningen, bij ons is het journalistiek op de plek waar het allemaal gebeurt", aldus Van Gelder. "Blijkbaar heeft men in VI Oranje zo weinig te bespreken dat ze het maar over andere tv-programma's gaan hebben."

Derksen reageerde op zijn beurt weer stevig in RTL Boulevard: "Wij doen aan cafépraat en meneer Van Gelder, met z'n AFC-geleuter, dat is journalistiek. (...) Geneuzel. Onnodig geneuzel. Prietpraat van een stelletje heren die vinden dat ze daar moeten zitten, maar die alle relaties sparen en nooit zeggen wat ze er daadwerkelijk van vinden."

"Meneer Van Gelder mag van mij heel erg trots roepen dat hij meer kijkers heeft", ging Derksen verder. "Wij zijn realisten: wij zullen nooit die kijkcijfers van de NOS halen, want zij hebben een interland voor zich. Wij weten onze plaats, hoor, op RTL 7. Wij zijn dolblij met 400 à 500 duizend kijkers. Dat is geweldig voor ons. We wensen hem héél veel succes met zijn miljoenen kijkers."

Bij GIEL op 3FM zei Van Gelder afgelopen maandag (hier vanaf 10:50 te beluisteren) dat er volgens hem geen sprake is van een ruzie. "Ik heb alleen maar gezegd, en daar wil ik het ook bij houden, dat wij nooit de behoefte hebben om het over de programma's van collega's te hebben. Wij proberen een goed programma te maken en daar mag iedereen van vinden wat hij wil. Klaarblijkelijk vinden veel mensen het leuk, gezien de kijkcijfers. Ik denk dat zij meer de formule hebben gekozen om ten koste van anderen te scoren. Dat is dus absoluut niet onze en zeker ook niet mijn manier van werken."

Deze week leken de heren het er verder, op een paar kleine plaagstootjes van Derksen in VI Oranje na - zo zei hij na korte interviewtjes met nogal saai ogende Noord-Koreanen: "Het lijkt Studio Voetbal wel!" - bij te laten zitten. In de Volkskrant van vandaag gaat Derksen er echter nogmaals hard in.

Studio Sportzomer is volgens hem "saai geneuzel". En verder: "Voetbal is amusement, en dit (VI Oranje, red.) is een amusementsprogramma. Het gaat helemaal nergens over. Dus moet je ook niet doen alsof het wel ergens over gaat. Dat gelul bij de NOS, over met de punt naar achteren spelen of met hangende vleugels, daar zit ik niet op te wachten."

Bovendien laten presentator, analytici en gasten bij Studio Sportzomer volgens Derksen nooit het achterste van hun tong zien. "Hun kijkcijfers zullen wij nooit evenaren, want zij zitten op Nederland 1 en gelijk na de wedstrijd. We gunnen Jack alle credits. Jack is een vriendelijke oom die bij iedereen in z'n reet kruipt en dat dan journalistiek noemt."

Wordt ongetwijfeld weer vervolgd....


5 opmerkingen:

Anoniem zei

Lekker Johan!!!
Pak die vetnek maar aan, die homofiele versie van Mart Smeets, baah.

Anoniem zei

Wat een zeiksnor is het ook.

Anoniem zei

vies dier die dzjek

Dutch Ultras zei

Vieze zeik snor. Irritant pis ventje. Lelijk stuk nageboorte.

Anoniem zei

Maakt niet uit Johan! Ik blijf altijd naar VI kijken want inderdaad Voetbal is amusement en VI amuseert mij elke maandag!

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link