12 oktober 2011


René van der Gijp: "Ik begon een rare snijboon te worden"

In een openhartig interview in Voetbal International vertelt René van der Gijp deze week aan journalist Michel van Egmond over het dal waar hij de afgelopen tijd doorheen ging en hoe hij de weg omhoog weer gevonden heeft. Hieronder vind je enkele interessante quotes uit dat gesprek. Het hele, vier pagina's tellende en zeer lezenswaardige interview lees je in de Voetbal International (#41).

Obsessief gedrag
Van der Gijp vertelt dat hij de afgelopen tijd steeds meer obsessief gedrag begon te vertonen. Vooraf plande hij zijn dagen in en hij raakte in paniek als daarvan afgeweken moest worden. "Dacht ik opeens bij mezelf: 'Ik hoop maar niet dat de Van Brienenoordbrug openstaat. Als in godsnaam die brug maar niet openstaat!'. Je zou denken: laat lekker gaan, die Van Brienenoordbrug. Ja toch? Bruggetje open, bruggetje dicht. Wat maakt het allemaal uit? Maar nu werd ik er erg onrustig van. Echt nerveus. Ik kon aan niets anders meer denken."

Fysieke klachten
Het kreeg ook last van fysieke klachten, zoals hyperventilatie en een drukkend gevoel op de borst. Eten ging nauwelijks meer en drinken nog maar mondjesmaat. Het leidde uiteindelijk tot een inzinking. "Ik zat gewoon thuis op de bank. Van de ene op de andere seconde, alsof er een schakelaar werd omgedraaid, was ik van de wereld. Ik ging eerst als een gek transpireren. Er kwam opeens een soort van paniekerig gevoel over me. Ik begon hartkloppingen te krijgen. Toen werd ik voor het eerst echt een beetje bang."

De eerste tweeënhalve week na zijn inzinking had hij het naar eigen zeggen erg slecht. "Je denkt echt even dat je dood gaat. Dat je op het punt staat een hartaanval te krijgen. Dat je elk moment kan omvallen. Dat je nooit meer de oude zult worden en in een gekkenhuis belandt. Dat je lichamelijk helemaal naar de klote bent. Ik zweer het je: je denkt de gekste dingen."

Van der Gijp belde zijn vriend Casper van Eijk en werd in het Erasmus Medisch Centrum onderzocht. Op een hoge bloeddruk na bleek er niets aan de hand. "Het was dus geestelijk. Ik had duidelijk het elastiekje in mijn hoofd te ver opgerekt."

Gevangen in zijn eigen toneelstuk
Zijn alsmaar groeiende populariteit heeft hem naar eigen zeggen uiteindelijk opgebroken. "Vroeger werd ik vijf keer per dag gebeld door vrienden, nu veertig keer per dag door journalisten, radiostations, televisiezenders, mensen die een lezing wilden, weer ik veel wie nog meer. En allemaal verwachten ze dezelfde uitbundige persoonlijkheid aan de telefoon als die ze van tv kennen."

"Voordat ik er erg in had, zat ik dus van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat de voetbalanalyticus René van der Gijp te spelen. Opeens zit je dan gevangen in je eigen toneelstuk. Plotseling sta je ook met de slager uitgebreid over Sneijdertje te praten en over de verkeerde passjes van Manolev. Dat is niet goed, man. Dat houd je niet vol."

Raar gedrag
Hij begon zich steeds meer terug te trekken. "Gewoon, omdat ik de angst had dat ik mensen zou tegenkomen en ik dan weer in dat rolletje van analyticus moest vervallen. Ik begon echt raar gedrag te vertonen. Mijn zoontje werd kampioen met zijn voetbalelftal. Alle ouders waren er met bloemen, behalve zijn vader. Die lag thuis op de bank naar Arsenal-Liverpool te kijken, omdat dat zogenaamd belangrijker was. Wat een onzin. Ik zag er gewoon tegenop om al die mensen langs de kant onder ogen te komen. Dat bedoel ik met raar gedrag."

Op de goede weg
Om zich weer beter te gaan voelen, heeft hij de afgelopen weken keihard getraind bij fysiotherapeut en haptonoom Anthony Willems. "De bevestiging dat ik op de goede weg was, kwam op het moment dat ik weer om mezelf kon lachen. Toen ik weer van een afstandje naar mezelf kon kijken en dan dacht: 'Kijk 'm nou zitten, die mafkees. Met z'n paniekaanvalletjes...'."

Voetbal International
De afgelopen periode heeft Van der Gijp niet naar Voetbal International gekeken. "Ik kon het niet opbrengen om ernaar te kijken, ook omdat ik me een beetje schuldig voelde dat ik de boel in de steek had gelaten. Maar stoppen heb ik bijvoorbeeld geen seconde overwogen. Nee, ik wil juist zo snel mogelijk terug aan die tafel."

Als alles goed gaat, keert hij maandag 17 oktober terug op televisie. "Het kan ook een weekje later worden. Ligt eraan hoe ik me voel. We zien wel, toch?"


11 opmerkingen:

Niels zei

Duidelijk. Die Van Brienenoordbrug mag nooit meer open.

Anoniem zei

Mooi stuk. Goed om te lezen dat het weer beter gaat met Gijpie!

Eric, Eindhoven zei

Ik hoop dat vd Gijp zich niet meer "laat leven"..Tis wel moeilijk lijkt me ook: mensen verwachten dat ie altijd vrolijk is en een anekdote verteld.Als Johan D. in een benzinepomp is en nors kijkt is dat niet raar ofzo.Als Rene moe is of gewoon normaal zichzelf maar zonder smile is ie "chagerijnig" of "anders dan op TV"...Lijkt me ab-so-luut niet prettig voor hem.

Mijn ouders zagen 'm lopen met Vi-Oranje.Hij liep op sandalen over het strand richting Kuhrhaus, zonnebril op, krantje onder de arm.Ze hebben 'm met rust gelaten, geen foto met hem samen of praatje..Mss dat dat ook gewoon het beste is....:-)

Als ik advies mag geven: zorg dat je een ritme krijgt, gezond eet, vrij en ma op tv met VI, spreekbeurtje in het land maar doe het met mate: ga niet op al dat aanbod van radio-interviews (eredivisie-update) en al dat "kleine werk" in...Wat vaste momenten als ma en vrij en daarom heen wat dingen maar niet iedere dag 5 media/afspraken en weet ik veel..

Mss is het helemaal niet zo gek dat "heel NL" van Rene's gevoel weet.Kun je er toch rekening mee houden.

Sterkte man...ennuh...VI werd al wat saai zonder jou.Wij kunnen ook niet wachten!! (maar daar moet je je dus niks van aantrekken ;-) (!!)

Anoniem zei

Als je 40 keer per dag gebeld wordt moet je gewoon een nieuw telefoonnummer nemen, en heel selectief je nieuwe telefoonnummer aan anderen delen. Dat scheelt al de helft van alle kopzorgen. En maak duidelijk dat je met sommige figuren geen contact meer wil.

Anoniem zei

René moet zelf weten wanneer hij terugkomt bij Voetbal International. Het is voor hem belangrijk dat hij geen dingen gaat forceren. Voetbal International zal het moeten respecteren als René er nog niet aan toe is om bij hen aan tafel te gaan zitten. Ik wil René graag heel veel sterkte toewensen bij zijn herstel. Ik hoop dat hij gauw weer terug is, maar respecteer het ook als het nog een paar maanden duurt.

Anoniem zei

Misschien is het handig dat Renee zijn zaken uit handen geeft en zelf niet meer de telefoon opneemt. Ik weet niet of hij al een manager heeft die dat regelt voor hem. En dan 1 x in de week samen overleggen wat hij wel of niet wil doen. En inderdaad wat selectiever te werk gaan maar dat kan hij met zijn manager bespreken. Ik ben blij dat Renee weer terugkomt op de buis.

Anoniem zei

Van der Gijp speelt waarschijnlijk zijn hele leven al toneel. Hij is nooit een seconde zichzelf en is alleen maar de pias aan het uithangen. Het lijkt me niet verstandig als hij terugkeert op de buis. Dan moet hij zich weer gaan forceren om de grappenmaker uit te hangen. Dan zie ik liever Jan Boskamp. Die man is gewoon zichzelf en hoeft zich niet aan te stellen.
Dus René, stop ermee.

Anoniem zei

Ik weet precies hoe hij zich voelt,,,,exact weet ik dat.Ik werk nu 20 uur per week.

Anoniem zei

Schaam je niet rene,heel nederland is aan de prozac en karin bloemen,gerard joling,gordon ,georgina verbaan en veel bekende en onbekende nederlanders zijn je voorgegaan.
Rustig aan en jezelf proberen zijn en taakconcentratietraining/mindfulness volgen!

Anoniem zei

Kan die er misschien helemaal worden opgezet. Was die tijd in het buitenland en zou hem graag alsnog willen lezen. En kopen kun je hem niet meer.

Anoniem zei

hele VI-artikel staat hier... http://www.inmoquest.nl/files/balverliefd.pdf

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link