19 april 2018


Column: ''Wat vond Hugo Borst eigenlijk van het Michiel Kramer-incident?''

Sorry dat ik me met mijn vragen tot jou richt. Maar jij bent, als zeer gewaardeerde ex-collega van Studio Voetbal, de enige diehard Sparta-supporter die ik persoonlijk ken.

Iedereen die jouw boeken en tv-programma’s de afgelopen jaren heeft gevolgd, weet ook: Hugo Borst is een maatschappelijk betrokken Rotterdammer die normen en waarden hoog in het vaandel heeft staan. Na de trage, half-slachtige handelwijze van de keurige traditieclub Sparta rond het Kramer-incident ben ik aan mezelf gaan twijfelen en ben ik toch benieuwd naar jouw mening. Wat vind jij nu eigenlijk van die overtreding van Michiel Kramer?

Vroeg jij je ook af waarom Kramer niet direct na de wedstrijd zijn excuses aanbood? Waarom er van de clubleiding niet diezelfde avond een mea culpa kwam? Kramer mocht niet voor de camera komen. Na afloop begon Dick Advocaat, toch een van mijn favoriete coaches, het voorval al te bagatelliseren. Een trainer die vol adrenaline zit en net met 7-0 heeft verloren, geef je dan in eerste instantie nog het voordeel van de twijfel. Maar toen kwam de persconferentie waarin een kind aan hem vroeg waarom Kramer zich zo had gedragen. Advocaat noemde de actie niet goed, maar pas nadat hij eerst aan het kind had gevraagd of die had gezien wat de tegenstander had gedaan. Tja…

In een krant die jij het liefst achterstevoren leest, las ik maandag de reactie van de technisch manager van Sparta, Henk van Stee. De adrenaline was al behoorlijk weggezakt, zou je denken, maar hij presteerde het om het incident met de mantel der liefde te bedekken. Zijn reactie begon met: Ik ga het niet goedpraten, maar... Dat is vergelijkbaar met uitspraken als: Ik ben geen racist, maar... Of: Met alle respect... Als iemand zo begint, weet je genoeg. Dan bedoel je dus het tegenovergestelde. Ik werd eerlijk gezegd een beetje stil van deze reactie van een oer-Spartaan. Vervolgens kon Sparta nog een hele dag nadenken en de publieke verontwaardiging over zich heen laten komen. Maar toch was eerst de aanklager van de KNVB nodig, voordat maandagmiddag schoorvoetend werd toegegeven dat die actie niet door de beugel kon. Vind jij het normaal dat er eerst een schikkingsvoorstel van zeven duels op tafel moet komen, voordat Sparta kan erkennen dat een grens is overschreden?

Tijdens Vitesse tegen Sparta zat ik in de auto. De radioverslaggever raakte er niet over uitgepraat. Het leek mij wat overdreven. Totdat ik het zelf zag. Dit is in mijn ogen een uitzonderlijke overtreding die valt in de categorie van Luis Suárez die een tegenstander in zijn schouder bijt. Nu kwam Alexander Büttner er bepaald niet normaal invliegen, ook die actie was buiten proportie. Maar dat lijkt me geen enkele reden iemand in het gezicht te trappen. Ik heb vaak het idee dat coaches en bestuurders verblind door ambities maar hopen dat de schorsing meevalt. Wie weet maakt hij dan nog wel dat ene belangrijke doelpuntje. Eerder dit seizoen gebeurde hetzelfde met Hirving Lozano. PSV deed of er niks aan de hand was en ging naar Zeist om het aan te vechten. Bij Vitesse deelde Tim Matavz een elleboogstoot uit. Voor iedereen zichtbaar op tv. Maar pas toen een schorsing onomkeerbaar was, werden op de website van de club excuses aangeboden. Ben ik nou zo’n moralist, of heb jij ook het idee dat aanslagen stelselmatig worden vergoelijkt omdat de drie punten heilig zijn?

Op jouw aanraden heb ik het interview van Michiel Kramer nog eens teruggelezen, in de VI van vorige week. Een mooi verhaal, vol zinnige uitspraken. Verstandig en interessant. Je vraagt je dan af wat er ineens met zo’n speler gebeurt waardoor hij in een toch al verloren wedstrijd, bij een 3-0 achterstand denkt: Laat ik eens mijn maat 47 in het gezicht van een tegenstander planten. De ene week realiseert hij zich dat mensen worden ontslagen als Sparta degradeert en komt hij met volwassen teksten, maar een week later gedraagt hij zich als een recidivist waardoor nu juist de hele organisatie zich voor hem schaamt en Sparta zijn spits moet missen in de degradatiestrijd. Het is flauw om steeds over die kroket te beginnen, maar hij wekt toch structureel de indruk maling te hebben aan de hele wereld.

Als ik in het bestuur van Sparta zou zitten, had ik hem zaterdagavond direct geschorst voor de rest van het seizoen. Punt. Sparta stamt uit 1888 en heeft in al die jaren een positief imago opgebouwd. Een fatsoenlijke, nette club. Met redelijke mensen. Het hooghouden van de clubcultuur lijkt mij vele malen relevanter dan je waarden overboord zetten in de hoop dat Kramer in de play-offs nog een potje mag meedoen. Ben ik nou gek geworden of zou jij hetzelfde doen?

Hoe dan ook, beste groet,

Jouw voormalige collega uit het zuiden
(Ronald Waterreus)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link