12 februari 2018


Column: ''Laat PSV nu ook maar kampioen worden''

AD-columnist Willem van Hanegem wordt niet warm van het spel van PSV, maar hoopt wel dat de kampioensschaal dit seizoen naar Eindhoven gaat. 'De Kromme' was dit weekend wel teleurgesteld in scheidsrechter Serdar Gözübüyük en in Feyenoord, opnieuw.

Ik riep in september al dat ik niet warm of koud werd van het huidige PSV. En eerlijk gezegd is dat niet veranderd de laatste maanden. Maar inmiddels ben ik wel zover dat ik hoop dat die ploeg uit Eindhoven gewoon de landstitel zal veroveren. Met een matig elftal, want er lopen spelers in die helemaal niet geschikt zijn voor de top van de eredivisie, slepen ze toch keer op keer de punten binnen. En dat doen ze zonder noemenswaardige hulp van de arbitrage.

Dat kunnen ze in Amsterdam toch onmogelijk zeggen? Ik vind scheidsrechter Serdar Gözübüyük een heel aardige gozer en vroeger als kind kwam hij weleens bij mij over de vloer. Maar de manier waarop hij Ajax gisteren aan de winnende treffer hielp, was gekkigheid natuurlijk. Dat er überhaupt nog gediscussieerd werd over of de het binnen of buiten het zestienmetergebied was, daar werd ik al treurig van. Het was verdorie helemaal geen strafschop. Dat deed Gözübüyük dus helemaal fout.

Ajax speelt gewoon zwak. De nieuwe trainer Erik ten Hag zag onlangs wel vorderingen bij zijn ploeg en hij niet alleen. Die anderen zullen zijn assistenten zijn, of de mensen in de Arena die heel erg hopen dat hij het beter zal doen dan zijn voorganger Marcel Keizer. Maar ik zie het eerlijk gezegd totaal niet. Natuurlijk, PSV worstelt ook. Maar wat geeft clubs die al een straatlengte achter staan het recht om te zeggen dat het daar helemaal niks is?

Zelf ben ik zaterdag eens bij AZ gaan kijken. Nou, het valt daar allemaal wel mee met die geweldige talenten. Ik denk tenminste niet dat Ronald Koeman het over spelers van AZ had toen hij zei dat het in Nederland nog barst van het talent.

Dat Koeman zei dat spelers vanaf nu niet meer naar Oranje hoeven te komen als ze het idee hebben dat ze daar lekker een blaasje kunnen nemen, dat vond ik goed. Maar al die andere teksten daar vanachter de tafel in Zeist, dat is toch gewoon mensen in de maling nemen? Waarom vroeg niemand aan Eric Gudde waarom hij honderd dagen nodig heeft gehad om gewoon bij Koeman uit te komen? Dat had iedereen kunnen bedenken toch?

En Nico-Jan Hoogma is de nieuwe technisch directeur, want die is zo vreselijk ambitieus. Maar hij werkt toch al twaalf jaar bij Heracles? Als een speler daar twaalf jaar onder contract staat, dan zijn we het allemaal eens. Dan is hij niet goed genoeg óf hij heeft geen ambities. Maar bij Hoogma is dat kennelijk anders. Daar moest ik wel om lachen.

Om Feyenoord kan ik al lang niet meer lachen. Sven van Beek, Karim El Ahmadi en Tyrell Malacia waren de drie spelers die nog enigszins overeind bleven tegen Vitesse. De rest was om te huilen. Jens Toornstra nog altijd in de basis in Feyenoord 1, eigenlijk kan het al maanden niet meer. Die jongen had Martin van Geel direct na de titel moeten verkopen, want beter dan vorig seizoen kan hij niet.

Maar hij en anderen tekenden allemaal voor een fors salaris lekker bij in de Kuip. Het gevolg zie je nu: de honger is weg en het voetbal te matig om dat euvel nog te verbloemen. Alleen die Malacia, die tackelt bij wijze van spreken de veters uit de schoenen van zijn tegenstander. Dat zou dus wél een speler kunnen zijn op wie Koeman doelt als hij zegt dat er nog altijd talent is in Nederland.


Willem van Hanegem.



Lees ook het andere voetbalnieuws van vandaag terug op SigaarSnor!
- Column: ''Minimalistisch. Dát is PSV.''
- Uitzending Studio Voetbal van 11-02-2018 trekt 732.000 kijkers



Lees ook het andere voetbalnieuws van gisteren terug op SigaarSnor!
- Sven Kramer voor derde keer op rij olympisch kampioen 5.000 meter
- Hélène Hendriks: ''Ik ben blij dat ik tieten héb!''


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Plaats nu je reactie! Je kunt gebruikmaken van de volgende HTML-tags:
- <b>vet</b> = vet
- <i>cursief</i> = cursief
- <a href="http://SigaarSnor.blogspot.com/">link</a> = link